נפילה משקע ו/או בור בכביש תוך כדי נסיעה בקורקינט או אפניים חשמליים

נפילה משקע ו/או בור בכביש תוך כדי נסיעה בקורקינט חשמלי
בימים אלו הרוחות סוערות וישנה "מלחמה" בין רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים מצד אחד ומצד השני הולכי הרגל שאיבדו את המרחב הציבורי במדרכות וחשופים לפגיעות ממשיות בגופם כאשר הולכים לתומם על המדרכות.
כחלק מהמאבק ברוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים, תוקנו תקנות התעבורה ומעטה ישנן מספר לא מבוטל של תקנות המסדירות את נושא הרכיבה ואף החלה אכיפה רחבה שמטרתה לדברי הרשויות המקומית לשמור על הולכי הרגל מפני פגיעות פיזיות מכלים אלו הנוסעים על המדרכות- ובראשם הקורקינטים והאופניים החשמליים.
רשויות מקומיות רבות מתגברת את פעולות האכיפה מול עבירות אופניים וקורקינטים חשמליים במדרכות ברחבי הרשויות, עיריית תל אביב הינה החלוצה בנושא ואף יצאה בהצהרה כי החל מיום ראשון ה- 11/11/2018 עיריית תל אביב-יפו מתגברת בעשרות פקחים את מערך האכיפה כנגד עבירות תנועה של אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים על מדרכות העיר.

נשאלת השאלה, כעת שרוכבי הקורקינט והאופניים החשמליים נדרשים לנסוע על הכביש, האם הכבישים ראויים ומאפשרים נסיעה כזו?
לצערנו אין זה סוד, הרשויות המקומיות אינן ערוכות, אין מספיק שבילי אופניים והכבישים לא מתאימים לנסיעה של קורקינט חשמלי והאופניים החשמליים לנסיעה על הכביש.
אכן במרכזי הערים הגדולות ישנן שבלי אופניים ועוד כאלו בדרך אך לא כל האנשים גרים או עובדים במרכזי הערים ונאלצים לנסוע על כבישים שאינם רואים ומסכנים את אותם בעת רכיבה.

בית המשפט נדרש לדון בנושא ואכן,  לדוגמא בפסק דין שניתן לאחרונה (ת.א 2914-12-14 בבית משפט השלום בתל אביב) דן הוא בסוגיה וחייב את עיריית תל אביב בפיצוי לנפגע-

פרטי המקרה
אירוע בו נסע רוכב כבן 30 על קורקינט בדרכו לעבודה על הכביש, חבש כסדה כנדרש על פי התקנות, אך כשנסע על הכביש נכנס עם הקורקינט לתוך בור והועף. ניידת מד"א שהגיע למקום פינתה אותו לבית החולים.
רוכב הקורקינט הגיש תביעה כנגד עיריית תל אביב, בטענה כי זו אחראית על תחזוקת הדרכים בעיר תל אביב, ויש לה אחריות כלפי המשתמשים בדרכים. עיריית תל אביב לא תחזקה כנדרש את הכביש שנפער בו השקע, שקע נרחב במרכז הנתיב הימני של הכביש. עוד טען רוכב הקורקינט כי נסע לאט, חבש קסדה וכי לא היה יכול לראות את הבור בכביש שכן נסע אחרי מכונית ולכן אין בידיו אשם תורם.

בית המשפט נדרש לענות לדון בשאלה- האם עיריית תל אביב התרשלה וגרמה ברשלנותה לנזקי התובע?
בית המשפט שוכנע כי העירייה התרשלה במילוי חובתה למנוע מפגעים בתחומה וכתוצאה מכך נגרם נזק לרוכב הקורקינט החשמלי שנתקל בבור ונפצע, בנוסף קבע בית המשפט שבגלל שרוכב הקורקינט מכיר את המקום טוב, נוסע בו כל בוקר לעבודתו, יש לזקוף לחובתו אשם תורם בשיעור של 25%.
למעשה בפס"ד זה הכיר בית המשפט באחריות העיריה על תחזוקת הדרכים וכי כאשר היא אוכפת את תקנות התעבורה ודורשות מרוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים לנסוע על הכביש, יש עליה את האחריות לדאוג לשבילי אופניים ו/או לכבישים ראויים בתוך העיר לנסיעה מבלי לסכן את גופם של רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים. ולכן, במקרה בו נפגעתם כתוצאה של מפגע בכביש בהיותכם רוכבים על קורקינט חשמלי ו/או אופניים חשמליים, אנא אל תהססו, פנו למשרדנו עוד היום ואנו נבחן האם מגיע לכם פיצוי בגין נזגי הגוף שנגרמו לכם.
משרדנו מייצג רוכבי קורקינט חשמלי ואופניים חשמליים שנפגעו בעקבות בורות בכבישים וממפגעים שונים בתביעות כנגד רשויות מקומיות בגין מפגעים בכבישים שגרמו להם לנזקי גוף כאלה ואחרים.
במקרה של נזק גוף בעקבות מפגע בכביש בעת נסיעה, אנו מזמינים אתכם לקביעת פגישת ייעוץ ללא כל התחייבות במשרדנו במקרה בו נפילה מקורקינט בכביש ו/או נפילה מאופניים חשמליים בכביש.
חשוב לדעת- העיירה לא תמיד חבה בנזקי הגוף שנגרמו לנו ולכן יש לבדוק כל מקרה לגופו.

להלן חלק מהחוקים והתקנות הנוגעים לרכיבה על קורקינט ואופניים חשמליים בתקווה כי אלו יעזרו ללקוחתנו בין אם הם רוכבים ובין אם הם הולכי רגל:
א. עלייה וישיבה נכונה על האופניים – איסור הרכבה ושתי ידיים על הכידון.
ב .רכיסת קסדה – חובה על קטין לרכוס קסדה בכל דרך , בגיר מחויב רק בדרך שלא עירונית או בפעילות ספורטיבית.
ג .רכיבה לצד המדרכה – יש לרכב בצד ימין של הכביש, סמוך לשפת המדרכה.
ד.שמירת מרחק- בין רוכב לרוכב יש לשמור מרחק של 2 זוגות אופניים.
ה .הורדת אופניים לכביש – בעת הורדת אופניים לכביש ראשית יש להוריד את הגלגל האחורי ולאחר מכן את הגלגל הקדמי.
ו.מקומות מותרים ואסורים לרכיבה:
1. כביש – מותר אלה אם כן ישנה שביל אופנים ואז הנסיעה אסורה.
2. מדרכה – אסור.
3. על המדרכה ובמעבר חצייה יש ללכת לצד האופניים
ז. רכיבה בקבוצה – בקבוצה יש לרכוב בזה אחרי זה בטור עורפי ולא בשורה, זה על יד זה.
ח. שמירה על שדה ראייה פתוח – בעת הרכיבה יש להסתכל לכל הצדדים, יש להימנע מהפרעות לעיניים(קסדה ו/או כובע).
ט. עצירה לפני מעברי חצייה ומתן זכות קדימה להולכי הרגל – במפגש עם מעבר חציה יש לעצור את האופניים עצירה מוחלטת, להוריד את הרגליים אל הקרקע, אם יש הולך רגל, לתת לו לעבור.
י. עקיפה נכונה- בעת עקיפת רכב חונה יש להסתכל לאחור ולבדוק שאין מכוניות עוקפות. יש לבצע את העקיפה צמוד למכונית, מצדה השמאלי, ולחזור במהירות לנתיב הנסיעה סמוך למדרכה.
יא. ציות לתמרורים – יש לציית לתמרורים ולפעול על פי ההנחיות.
רוכב אופניים – תקנות התעבורה:
(65ג) תקנה 65ג לפקודת התעבורה –
א.לא ירכב אדם על אופניים, ולא ירכיב אדם אחר, אלא אם כן הם חובשים קסדת מגן העומדת בדרישות שקבע שר התחבורה והבטיחות בדרכים (בפקודה זו – השר), הקשורה ברצועה שתמנע את נפילתה בשעת הנסיעה. ואולם חובת חבישת קסדת מגן כאמור לא תחול על בגיר בדרך עירונית כהגדרתה לפי פקודה זו אלא בעת פעילות ספורטיבית בעיקרה.
ב.בגיר שהוא הורה, אפוטרופוס או שבהשגחתו קטין, לא יניח לקטין כשהוא במחיצתו לעבור על הוראות סעיף קטן (א).
ג. בעל עסק שבו נמכרים אופניים יציג במקום בולט בעסקו, בצורה שיקבע השר, הודעה המפרטת את הוראות סעיף זה בסעיף זה, “אופניים” – לרבות גלגשת (skateboard), גלגיליות (rollerskates), גלגיליות להב (rollerblades), קורקינט חשמלי כהגדרתו לפי פקודה זו, ולמעט תלת-אופן.
(82) תקנה מספר 82 – נוהג רכב חייב להחזיק בידו את ההגה או הכידון, כל עוד הרכב בתנועה, אולם הוא רשאי להסיר יד אחת מההגה אם עליו לעשות בה דבר מה להבטחת פעולתו התקינה של הרכב או לקיום כללי התנועה.
(121) תקנה מספר 121 – לא יוביל רוכב על אופניים חבילה, צרור או חפץ המונעים ממנו או העלולים למנוע ממנו שליטה מלאה על רכבו או שהם עולים באורכם על 70 ס”מ. חורגים מחוץ לחלק הקדמי או החלק האחורי של האופניים.
(122) תקנה מספר 122 – הרוכב לא ייסע בצידו של רכב אחר, לרבות אופניים או אופנוע, אלא כדי לעוקפו או לעבור על פניו כדין.
(123) תקנה מספר 123 – רכיבה על אופניים:
א.לא ירכב אדם על אופניים אלא אם הם במצב תקין וראויים לשימוש.
ב.לא ירכב אדם על אופניים אלא על גבי המושב הקבוע המחובר אליהם.
(124) תקנה מספר 124 – הרכבת אנשים על אופניים:
א.הרוכב על אופניים לא ירכיב עליהם אדם, אלא אם הם עשויים לרכיבתם של אנשים במספר הרוכבים עליהם, ולא ירכב אדם על אופניים נהוגים בידי אחר אלא אם הם עשויים כאמור.
ב.על אף האמור בסעיף א , מותר להרכיב ילד שטרם מלאו לו 8 שנים על אופניים המצוידים במושב נפרד המבטיח את שלום הילד המורכב עליהם.
ג.מי שטרם מלאו לו 14 שנה לא ירכיב אחר על אופניים.
(125) תקנה מספר 125 – הובלת חפצים ונסיעה בצד הרכב:
א.לא יוביל רוכב על אופניים חבילה,צרור או חפץ המונעים ממנו, או העלולים למנוע ממנו, שליטה מלאה על האופניים.
ב. הרוכב על אופניים או תלת-אופן לא ירכב בצדו האחר של רכב אחר, לרבות אופנוע, אלא כדי לעוקפו או לעבור על פניו כדין.
(126) תקנה מספר 126 –
א. הרוכב על אופניים לא יאחז ברכב אחר הנע בדרך ולא יחבר אליו את רכבו באופן אחר.
ב.לא יגרור אדם באופניים.
(127) תקנה מספר 127 – הרוכב על אופניים ישמור על רווח בינו ובין רכב הנוסע לפניו, כדי שיספיק להיעצר מיד וללא חשש תאונה במקרה של עצירה או של מתן אות על ידי הרכב שלפניו.
(128) תקנה מספר 128 – הרוכב על אופניים ירכב קרוב ככל האפשר לשפתו הימנית של הכביש וינהג בזהירות , בייחוד בעוברו רכב עומד או בעוקפו רכב הנע באותו כיוון.
(129) תקנה מספר 129 –
א.לא ירכב אדם על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד, אולם מותר לו להסיע אופניים על המדרכה, אם אין בכך הפרעה להולכי רגל.
ב. הוקצב בדרך שביל מיוחד לאופניים וסומן בתמרור מתאים, לא ירכב רוכב אופניים בכל חלק אחר של הדרך אלא באותו השביל.
(130) תקנה מספר 130 – לא ירכב אדם על אופניים אלא אם הם מצויידים בכל עת ב:
1.בפעמון
2.במנגנון בלימה יעיל לעצירה
3.במחזיר אור אדום על הכנף האחורית הנראה לעין במזג אוויר נאה ממרחק של 150 מטר לפחות
4.בפס מאונך מחומר או בצבע אדום מחזיר אור ברוחב של 2.5 ס”מ לפחות ובאורך של 15 ס”מ לפחות , מאחורי האופניים.
(131) תקנה מספר 131 – הציוד המפורט בתקנה 130 יהיה בכל עת במצב תקין.
(132) תקנה מספר 132 – לא ירכב אדם על אופניים בזמן תאורה (בשעות החשיכה) , אלא אם:
1.מאיר בהם פנס קבוע מלפנים המפיץ אור לבן הנראה לעין במזג אוויר נאה ממרחק של 150 מטר לפחות מלפני הרכב.
2.מאיר בהם פנס קבוע המפיץ אור אדום מאחורי האופניים.
3.יש מחזיר אור בצבע ערמוני על דוושות האופניים.
(134) תקנה מספר 134 – סמכות שוטר:
מצא שוטר אופניים שרוכבים עליהם מתוך הפרת הוראות ותקנות שהותקנו על פי הפקודה, רשאי הוא להוציא את האוויר ואת השסתומים כדי למנוע המשך רכיבה עליהם מתוך הפרת הוראה כאמור.
(135) תקנה מספר 135 – תלת אופן – הוראות תקנות 123,126,127,128,129,130,131 ו-134 יחולו גם על תלת אופן. תקנה 129 רק א’ ו-ג’.
(136) תקנה מספר 136 –
(א) בזמן תאורה (בשעת חשכה) לא ירכב אדם על תלת אופן אלא אם נתקיימו הוראות אלה:
1. בתלת אופן שבו הגלגל היחידי נמצא לפנים-
א. מאיר בו פנס קבוע מלפנים ומפיץ אור לבן הנראה לעין במזג אוויר נאה ממרחק של 150 מטר לפחות מלפני הרכב.
ב.מאירים בו מפנים באור הנראה לעין במזג אויר נאה ממרחק של 150 מטר לפחות 2 פנסים המסמנים את רוחבו.
ג. מחזירור בצבע אדום , קבוע בו על הכנ, השמאלית מאחור, הנראה לעין במזג אוויר נאה ממרחק של 150 מטר לפחות.
2.בתלת אופן שבו הגלגל היחיד נמצא מאחור –
א .מאירים בו מלפני שני פנסים כאמור בפסקה 1.ב
ב.שני מחזירי אור בצבע אדום, קבועים בו מאחור על הכנף האחורית וכן על הארגז מצד שמאל, והם נראים לעין במזג אוויר נאה ממרחק של 150 מטר לפחות.
(ב) מחזירור בתקנה זו יהיה מסוג כאמור בחלק ג’ בתוספת השנייה.

האמור נכתב בלשון זכר אך מיועד לשני המינים ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.

אנו מתגאים בשירות החם והאישי המוענק ללקוחותינו לצד מקצועיות ויצירתיות בניהול התיקים. אנא פנה אלינו עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא עלות:

יעוץ ראשוני ללא התחייבות