תאונת דרכים בעבודה- מרוץ הסמכויות לקביעת נכות- מה המשמעות?

תאונת דרכים בדרך לעבודה או חזרה ממנה – מרוץ הסמכויות לקביעת נכות, האם על ידי מומחה בית משפט או וועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי (אגף נפגעי עבודה)- מה המשמעות?

כשאנו נוסעים בדרכנו לעבודה לצערנו תמיד ישנה אפשרות שחלילה נהיה מעורבים  בתאונת דרכים, בין אם נסענו באוטובוס, ברכבת או ברכבנו הפרטי. למעשה בכל כלי תחבורה אנו חשופים למצב בו חלילה נהיה מעורבים בתאונת דרכים (דרך אגב- תאונת דרכים היא לאו דווקא התנגשות בין שני כלי רכב, להרחבה בנושא- מהי תאונת דרכים לחץ כאן). השאלה שנשאלת פעמים רבות – מה המשמעות של תאונת דרכים שאירעה בזמן עבודה או בדרכנו לעבודה או חזרה לביתנו (ישנם סייגים להגדרת תאונת כתאונת עבודה כגון סטייה מהדרך המקובלת וכד' הקבועים בחוק ובפסיקה). במקרה כזה קמה לנפגע הזכות להגיש תביעה הן כנגד חברת הביטוח והן כנגד הביטוח הלאומי (כמובן שכל מקרה חשוב שיבחן לגופו של עניין אך לשם מאמר זה אנו נצא מנקודת הנחה כי מדובר בתאונת דרכים שמהווה תאונת עבודה והוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה).

קביעת נכות- על ידי וועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי או על ידי מומחה בית משפט?

בכדי להשיב או להבין שאלה זו, תחילה חשוב שנבין כי גובה הפיצוי בגין תאונת דרכים מורכב ממספר מרכיבים כגון נתוניו האישים של הנפגע (גיל, שכר, פוטנציאל השתכרות ועוד) ומראשי נזק שנגרמו לנפגע בעקבות תאונת הדרכים (הפסדי השכרות, הוצאות רפואיות, כאב וסבל וכו') שהמרכזי בהם הוא דרגת הנכות שנגרמה לאדם בגין התאונה. כאשר אדם היה מעורב בתאונת דרכים שאינה תאונת עבודה, חוק הפלת"ד (חוק פיצויים לנפגעי תאונת דרכים- תשל"ה- 1975) קובע כי דרגת נכותו תיקבע על ידי מומחה רפואי שימנו על ידי ביהמ"ש לבדיקת נכותו בעקבות התאונה (במקרים בהם ישנה ראשית ראיה לנכות לקיומה של נכות- להרחבה בנושא- מאמר מהי נכות, משמעותה וכיצד נקבעת).

אך כאשר התאונה הינה גם תאונת עבודה–  במקרה כזה למעשה נפתחת בפני הנפגע דלת נוספת לקביעת דרגת נכותו וזאת על ידי וועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי (אגף נפגעי עבודה)- לבחירתו (שוב חשוב להדגיש כי בחירה זו מצריכה בחינה של כל מקרה לגופו ואין אנו ממליצים איזה דרך מומלצת).

האם נפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה חייב לגשת להיבדק על ידי וועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי (אגף נפגעי עבודה)?

ברע"א 1619/93 "אליהו" חברה לביטוח בע"מ נ' טטרו (להלן: "הלכת טטרו") נקבע באותו כי אין מקום למנוע מנפגע את זכותו לכך שבית המשפט ימנה מומחה או מומחים רפואיים על מנת שאלה יקבעו את דרגת נכותו, רק מפני שפתוחה בפניו הדרך לקביעת דרגת נכותו כנפגע תאונת עבודה על פי חוק הביטוח הלאומי. למעשה  לנפגע קיימת זכות הבחירה, במידה ואדם נפגע בתאונת עבודה אך טרם נבדק הנפגע על ידי וועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי קמה לזכותו האפשרות לבקש מבית המשפט למנות מומחה רפואי מטעמו לבדיקת דרגת נכותו, אך במצב זה חשוב להבין כי את שכרו של המומחה קובע בית המשפט בניגוד למוסד לביטוח לאומי שבדיקת וועדה אינה כרוכה בתשלום, וזאת על בסיס פרמטרים כגון אופי התיעוד הרפואי של הנפגע וכו' ועל כן יכול להיווצר מצב שהנפגע יישא בעלות שכרו של המומחה.

מה המשמעות של קביעת דרגת נכות על ידי המוסד לביטוח לאומי (אגף נפגעי עבודה) אל מול קביעת דרגת נכות על ידי מומחה בית משפט?

הבחירה בדרך לקביעת נכות בגין התאונה הינה דרך מורכבת ותלוית נסיבות של כל מקרה לגופו, אך חשוב לדעת כי במידה ופונים לביטוח הלאומי, תהיה זו קביעה מחייבת בהליך התביעה לקבלת הפיצוי, לכן חשוב שכל מקרה חשוב שייבדק לגופו, ושוב – אין במאמר זה כל המלצה בנוגע "לדרך המלך" לקביעת דרגת הנכות. עם זאת חשוב לדעת כי במקרים בהן יפנה הנפגע לבית המשפט בבקשה שימנה לו מומחה רפואי לבדיקת דרגת נכותו ולא יפנה לוועדה לקביעת נכות מטעם המוסד לביטוח לאומי (אגף נפגעי עבודה) ישנה אפשרות שבית המשפט יבצע "ניכוי רעיוני" כלומר, בית המשפט יערוך מעין "ניכוי וירטואלי" לסכומים שהיו צריכים להתקבל מביטוח לאומי, מסך הפיצוי שייקבע על ידו וחברת הביטוח תשלים רק את היתרה, קרי, הניזוק לא מיצה זכויותיו בביטוח לאומי ולא הקטין את נזקיו-

לדוגמה: מצב בו לאדם נקבעה דרגת נכות בשיעור של 10% על ידי מומחה מטעם בית המשפט, במידה ונכות זו הייתה נקבעת על ידי וועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי היה זכאי הנפגע לקבלת מענק נכות  מהמוסד לביטוח לאומי בגין דרגת נכותו, במקרה כזה יבצע בית המשפט ניכוי רעיוני ינקה את הסכום שיכל הנפגע לקבל אם קביעה זו הייתה נקבעת על ידי המוסד לביטוח לאומי מכל סכום שיקבע.

אך זהו לא סוף פסוק, במצב כזה יעשה טוב הנפגע אם יפנה לוועדה לאחר קביעתו של המומחה וזאת למנוע מצב בו בוצע "ניכוי רעיוני" ובכך לפעול לקטנת הנזק ולמנוע ניכויים כאלה ואחרים על ידי בית המשפט ולכן חשוב לפנות לעו"ד המתמחה בתחום בכדי למצות את כל הזכויות המגיע לנפגע על פי דין.

חשוב להדגיש כי כל סכום שיעביר הביטוח הלאומי לנפגע (בין אם תגמולי דמי פגיעה, מענק נכות ו/או קצבת נכות) יקוזז מהסכום שאותו תשלם החברה המבטחת, כך שבשורה התחתונה, סכום הפיצויים יהיה זהה.

כמובן שנושא זה הינו רחב והמלצתי היא לפנות לעו"ד המתמחה בתחום תאונת דרכים ונזקי הגוף בכדי למצות את כל זכויותיכם! במידה ונפגעת או יקירך בתאונת עבודה אני מזמין אתכם לפגישת ייעוץ ללא כל התחייבות.
אין לראות במאמר זה כדי המלצה, חוו"ד משפטית, יעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי כל המסתמך על הכתוב במאמר זה עושה זאת באחריותו האישית המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

אנו מתגאים בשירות החם והאישי המוענק ללקוחותינו לצד מקצועיות ויצירתיות בניהול התיקים. אנא פנה אלינו עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא עלות:

יעוץ ראשוני ללא התחייבות