תאונת דרכים בדרך לעבודה / תאונה בדרך חזרה מהעבודה

תאונת דרכים בדרך לעבודה / תאונה בדרך חזרה מהעבודה

בכל בוקר אנו נוסעים לעבודה ובסיומה חוזרים לביתנו אנו חשופים למקרה בו יהיה רכבנו מעורב בתאונת דרכים.
חשוב לדעת, תאונה שאירעה בדרך לעבודה או בחזרה מהעבודה מהווה למעשה "תאונות עבודה" בהגדרתה, כמובן שעובדים שעבודתם היא על הכביש כגון שליחים, נהגי מוניות, מורי נהיגה, נהגי משאיות וכד' חשופים לתאונות דרכים במהלך עבודתם שמהוות "תאונת עבודה".

 אך נשאלת השאלה, מה משמעות הדבר?
 ברגע שתאונה מהווה תאונת עבודה למעשה קמה לזכות הנפגע הזכות לתובע הכרה של התאונה כתאונות עבודה על פי חוק הביטוח הלאומי.
נפגע בתאונת עבודהשהיא גם תאונת דרכים, זכאי הן לגמלאות ותשלומים מהמוסד לביטוח לאומי והן לפיצויים בגין נזקי הגוף אשר נגרמו לו מחברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח חובה .
במקרה שבו אדם לא היה נהג ברכב אלה נוסע או חלילה הולך רגל, קמה לזכותו הזכות לתבוע את ביטוח החובה של הרכב בו נסע או הרכב הפוגע וזאת בנוסף לזכות לפנות בתביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה על ידי המוסד לביטוח לאומי.
חשוב להדגיש, עצם הזכות להגשת תביעה להכרת בתאונה כתאונת עבודה על ידי המוסד לביטוח לאומי אינה פוגעת בזכות הנפגע לתבוע את ביטוח החובה של הרכב המעורב בתאונה.
הנפגע רשאי להגיש את שתי התביעות גם יחד וזכאי לקבל (בתנאים הקבועים בחוק) גם גמלאות מהמוסד לבטוח לאומי וגם פיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונת הדרכים
יודגש, כל פיצוי שיקבע בית המשפט במסגרת תביעת הנפגע על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975 ינוכו הסכומים שישולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי בגין התאונה.

עצם הגשת התביעה להכרה בתאונה כתאונת עבודה על ידי המוסד לביטוח לאומי למעשה מאפשרת לתובע אפשרות נוספת לקביעת נכותו בגין התאונה. נסביר- כאשר אדם נפגע בתאונת דרכים וקיימת ראשית ראיה לקיומה של נכות בגין התאונה (הגבלות בתנועה וכד') בית המשפט במקרה קלאסי ימנה מומחה בתחום פגיעתו (אורטופדי, פסיכיאטרי נוירולוגי וכד') וזה יקבע את נכותו בעקבות התאונה. אך ברגע שמדובר על תאונה דרכים שהינה גם תאונת עבודה, ישנה אפשרות לנפגע לגשת לוועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי (אגף נפגעי עבודה) טרם הגשת התביעה או לאחר הגשת התביעה וקביעה זו היא שתנחה את תביעתו.

למעשה על פי פס"ד טטרו, הנפגע רשאי לבחור באיזו דרך תקבע נכותו בעקבות התאונה- האם על ידי מומחה מטעם בית המשפט או בקביעת נכותו על ידי ועדה מטעם המוסד לביטוח לאומי- אגף נפגעי עבודה.

בחירה זו חשובה כאין כמותה לניהול הליך התביעה שכן קביעת הנכות שתעשה ראשונה היא זו שתחייב את התביעה. לדוגמא: אדם נפגע בתאונת דרכים בדרכו לעבודה, לאחר קבלת טיפולים רפואיים ניגש לוועדה לקביעת נכות וזו קבע את נכותו- נכות זו תנחה בתביעתו ואין לזכותו לבקש מינוי של מומחה מטעם בית המשפט.

המלצתנו היא – במקרה של תאונה שהינה תאונת עבודה לא לגשת לוועדה רפואית טרם התייעצות עם עורך דין המתמחה בתחום. ישנם מקרים בהם אדם נפגע בכמה מישורים וסיכויו להוכחות נכויות אלה יהיה על ידי מומחה בית משפט ולאו דווקא על ידי המוסד לביטוח לאומי.

יש  מקום להדגיש כי בעוד שלא ניתן לחקור בבית המשפט את הרופאים שקבעו נכות או שללו קיומה של נכות בוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי, את המומחים הרפואיים שממנה בית המשפט בתביעה על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, ניתן לחקור בחקירה נגדית ולעתים אף לשנות מקביעתם בחוות הדעת.
לסיום, על נפגע בתאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים, להכריע בשאלה למי לפנות קודם, לביטוח הלאומי כנפגע בעבודה, או לבית המשפט בתביעה כנגד חברת הביטוח כנפגע בתאונת דרכים. כיוון שלהכרעה בשאלה זו יכולה להיות השפעה רבה על שיעור הפיצויים שיקבל הנפגע בגין נזקי הגוף שנגרמו לו בתאונת הדרכים,  ועל מהירות ויעילות הדיון המשפטי עד להכרעה בשיעור הפיצויים, רצוי מאוד לפנות סמוך לאחר אירוע התאונה למשרדנו לקבלת ייעוץ ללא כל התחייבות.                                       .

 

אנו מתגאים בשירות החם והאישי המוענק ללקוחותינו לצד מקצועיות ויצירתיות בניהול התיקים. אנא פנה אלינו עוד היום לקבלת ייעוץ משפטי ראשוני ללא עלות:

יעוץ ראשוני ללא התחייבות